Weboldalunk karbantartás alatt áll. Az esetleges kiesésekért, hibákért elnézést kérünk. Köszönjük!

Fogjunk harcsát gumival – Tavasz

Pergetés 2016. Április 23. Szombat
Lassan egy éve, hogy szeretném a következő sorokat leírni, de hogy teljes legyen az anyag, még fognom kellett pár halat, hogy ne több éves fotókkal kelljen illusztrálnom a mondandómat. Szerencsére sikerült annyi bajszost fognom, hogy immár rendelkezésre áll a szükséges képanyag.
Az állóvízi gumis harcsákról ejtenék szót, mert sajnos nincs a közelünkben olyan folyóvíz, ahol eredménnyel lehetne harcsára plasztikcsalikkal horgászni. Állóvizek terén sem bővelkedünk, ahol jelentősebb harcsaállomány lenne jelen, de kettőt mindenképp megemlítenék. A vadvizek szerelmeseinek a bözödi, míg azoknak, akik nem idegenkednek a magántavaktól a rugonfalvi tó jöhet számításba. Bözödön legtöbbször az általános síkvízi tilalom húzza keresztül a tavaszi harcsázás esélyeit, így a magántavak maradnak a harcsakergetésre. Az idén korábban jött a tavasz, ezért volt lehetőségem üldözőbe venni Bözöd harcsáit is, de az a kaland egy másik írás témája lesz.

A legtöbb horgász nem is sejti, hogy milyen hamar elkezdenek a harcsák táplálkozni. A jégolvadást követően a melegedő víz őket is mozgásra készteti. Ezzel nem azt állítom, hogy amint elmegy a jég, máris zabálnak, de a sekély tavakon hamarabb melegszik a víz, és az ilyeneken már két héttel az olvadás után is eredményt érhetünk el. Ami fontos, hogy a tavaszi ébredést követően nappal is rendszeresen táplálkoznak, nem csak éjszaka. Így nappal jó eséllyel megfoghatjuk őket. Ez azért is fontos, mert éjszaka még hidegek tudnak lenni, és nem kell feltétlenül fagyoskodnunk a sötétben, ha harcsát szeretnénk fogni. Természetesen még kicsit lassúak, álmosak a hideg víz miatt, ezért is kell odafigyelni, hogy milyen csalit választunk, és milyen ütemben vontatjuk. A plasztikcsalis horgászatról mindenkinek az emelem–ejtem módszer jön elő. Nos, míg a süllőknek ez bejön tapasztalatom szerint, ez nem mindig nyerő a bajszosok számára. Hangsúlyozom, hogy állóvízről van szó. Folyóvízen jellemzően többet mozog a csali, míg elérné ismét a feneket, az más helyzet, most viszont állóvízről van szó. A monoton, lehetőleg lassú vontatás az, ami tetszik a bajszosoknak. Ezért igen fontos, hogy olyam gumit válasszunk, ami lassú bevontatás mellett is kellően veret. A tviszterek például ilyenek, de számomra mégis a halformájú gumik a kedvencek. Persze, megfelelően lágy anyagból kell készüljenek, hogy a hidegebb vízben se dermedjenek le. Az ólomfejet is úgy kell megválasszuk, hogy az adott ütem mellett, a csali a megfelelő vízoszlopmagasságban járjon. Ez a magasság a fenékhez közeli régiót jelenti. Számomra a legeredményesebbnek a 10-25 centire a fenék felett vezetett csalik bizonyultak. Bevontatás közben néha megállítjuk a csalit, és abból, hogy a zsinórunk mennyi idő alatt lazul be, mennyi ideig tart, amíg a csali eléri az aljzatot, tudunk következtetni arra, hogy nagyjából milyen magasságban mozgatjuk.

Kora tavaszi kis bajszos

A lassú vontatásnak köszönhetően a 8 centis gumit szépen beszippantotta a hideg víz ellenére

Ekkorka, de bizonyítja, hogy jó mélységben keresgéltem

Az időjárás és a víz melegedésével egyre több kapással számolhatunk. Egyre szívesebben tartózkodnak a bajszosok a sekély vizekben, ezért nem a mélyebb szakaszokon kell keresgélni őket. A sekély vízzel szembesülünk egy problémával. Mégpedig, hogy a vastagabb, harcsás zsinórokkal nem tudjuk nagy távolságra dobni a kisebb ólomfejjel ellátott gumikat. Muszáj kisebb fejeket használnunk, különben a tó fenekén elvégezzük a tavaszi mélyszántást, de kapásunk nem sok lesz.  Ha vékonyabb, finomabb felszerelésre váltunk, akkor egy–egy nagyobb példánnyal meggyűlhet a bajunk. Muszáj kompromisszumokat kötnünk. Ilyenkor szoktam finomítani a szereléken, de az ésszerűség határain belül. Nem szeretem órákig fárasztani a halat indokolatlanul. A könnyebb felszereléssel jó móka egy-egy kisebb harcsa kitornázása, természetesen akadómentes részen, de amint azt tapasztalom, hogy nagyobb harcsák is jelen vannak, akkor mindenképp a vastagabb cucc után nyúlok, hiába, hogy rövidül a dobástáv, de nem szeretnék egy halat sem elengedni szájában a csalival. Ez egyikünknek sem jó. Különböző gyorskapcsokat is csak addig a pillanatig használok, míg kisebb harcsákra kell számítanom. Amint testesebb egyed is képbe kerül, csak a csomómentes kapcsok jöhetnek szóba. A horgokra is figyelmet fordítok. A süllős jigekhez képest vastagabb húsú horgokat használok, amelyek stabilabban tartanak a harcsa izmos szájában.

A melegedéssel a sekélyebb részeken kell keresni. Az ólomfejeket is muszáj csökkenteni a kicsi víz miatt

A kisebb példányok is jó szórakozást nyújtanak a finom felszerelésen

Ők már szépen meghajtogatják a finomabb pálcát

Van még egy igen fontos esemény tavasszal, amikor szép számban foghatunk bajszosokat. A keszegfélék ívásáról van szó. Ilyenkor az ívó halak nem törődnek semmivel csak a násszal. Vadul fröcskölnek a növényzeten, préselik ki egymásból az ikrát és a tejet. A ragadozók is kihasználják a táplálékhalak figyelmetlenségét, és rendesen belakmároznak. A harcsák sem restek részt venni a lakomán, ha nagyobb mennyiségben ívnak az apró halak, pláne ha a testesebb bodorkák, dévérek is részt vesznek a nászban. Ilyenkor fényes nappal is hallhatunk harcsarablást, és egészen a part menti növényzet alatt is szedegetik a békéshalakat. Ezeken az eseményeken már testesebb harcsák is fel szoktak tűnni. Ilyenkor nem érdemes játszadozni a finom pálcákkal, érdemes elővenni a keményebb fegyvert, mert bármikor beugorhat egy jobb hal, és csak a keserű emlékkel maradunk. Természetesen a kisebb példányok fárasztása így nem okoz akkora élményt, de esélyesek vagyunk a nagyobb csatákban.
Ilyenkor is legszívesebben gumikat használok, habára wobbler is eredményes. - Hogy miért? Igaz, hogy eredményes a wobbler, azonban nappal a gumi sokkal több kapást eredményez. Ezt legutóbb is volt alkalmam tapasztalni.
Az ívó halak közt láttam, hogy kikandikál egy harcsafarok, kétszer is, ezt megelőzően hallottam, amint a víz alatt tompa buffanással szívogatta az elszédült bodorkákat. Egyre másra huzigáltam a jobbnál jobb wobblereimet, amelyekkel már számtalan harcsát fogtam az évek során, de nem tudtam kapást kicsikarni. Negyed óra sikertelenség után meguntam, és feltettem egy gumit. Az első dobásra fogtam egy kisebb bajszost, majd még néhány dobást követően egy másikat. Mindkét hal ott volt, de nem kellett nekik a wobbler. A sötétség beálltával azonban már változik a wobbleres – gumis kapások aránya. Ilyenkor a wobblerek kerülnek a kapocsba, de ez már nem tartozik a gumizáshoz, erről majd máskor beszélek.
Nappal az ívó keszegek alatt állnak általában a bajszosok, és kényelmesen az orruk előtt elhaladó halakat szívogatják. Ilyenkor, ha kicsit gyorsabban vontatjuk a csalit, az sem a világ vége, úgyis megfogja. Gondoljunk csak bele, hogy a sürgő-forgó keszegek milyen gyorsan mozognak, amint kergetik egymást nász közben. Ez természetes a ragadozóknak, és mivel elég mohók, gond nélkül, villámgyorsan kapják el a táplálékot, vagy az annak vélt csalikat.

Keszegíváson nappal szívesen használok gumicsalikat

A harcsás pergető felszerelésen egy ekkora egyed nem ellenfél

Ő sem tudott kibontakozni a kemény felszerelésen

Viszont ilyen halakba is belefuthatunk, ha van egy kis szerencsénk, és gumicsizmánk, hogy elérjük a kívánt helyet :)

Éjszaka már wobblerekkel horgászom

Nagyjából a keszegfélék ívását követően véget is ér a tavaszi időszak, májusban már a harcsák násza is következik, ekkor nem horgászom rájuk, nem zavarom, hadd szaporodjanak nyugodtan, legyen még több hal, ami örömet szerezhet, ha sikerül megfognom őket.
És majdnem elfelejtettem. A keszegíváson alkonyatban megjelenő süllők a harcsáknak szánt gumikat előszeretettel kapják el. Kellemes „melléktermékei” a bajszosok horgászatának.

A keszegíváson a süllők is megjelennek alkonyatkor

Néha szép példányokkal találkozhatunk

-Gothárd Ferenc Alpár-

Vissza

Hozzászólás - csak regisztrált felhasználóknak

Regisztráljon vagy jelentkezzen be.

Nyelv

• HU
  • RO

Horgászat

Horgászat a Duna-deltában

Partnereink

Erdélyi Nimród Erdélyi Horgász Energofish Zetavárpanzió Vadászaterdélyben Central and Eastern European Fly Fishing