Weboldalunk karbantartás alatt áll. Az esetleges kiesésekért, hibákért elnézést kérünk. Köszönjük!

Miért pont a nimfa?

Legyezés 2014. Szeptember 17. Szerda
Mert eredményes! Röviden ebben a két szóban össze is lehet foglalni, de ha egy kicsit elmerülünk a dologban, rájövünk, hogy miben is rejlik a nimfák ereje. Sok legyezőhorgász nem tartja a nimfázást igazi legyes horgászatnak, számukra csak a száraz legyezés az egyetlen út. Ezt meg is értem olyan vizeken, ahol akár 2-3 méterre is le lehet látni a vízben, és a halak aktívan a felszínről szedegetik a táplálékot. Viszont a környékbeli vizeken, és legfőképpen a Nagy-Küküllőn, kicsit más a helyzet. A víz többnyire szürkés, sosem kristálytiszta. Nem igaz, hogy ilyen viszonyok között egyáltalán nem táplálkoznak a halak a felszínről, csak jóval kevesebbet, és többnyire nem a nagyobbak.

Mivel engem a nagyobb halak mozgatnak igazán, – minden halfajból – ezért keresem a módszereken belül azokat a technikákat, amelyekkel a legtöbb esélyem van ezeknek a halaknak a becserkészésére. A legyezésen belül a nimfázás az, ami igazán eredményesnek bizonyult. A hallegyekről, sztrímerekről is elmondható, hogy hasznosak ezen a téren, de tapasztalatom szerint a nimfákkal lényegesen alaposabban átkutathatjuk a helyeket, és nem utolsó sorban péreket is foghatunk, míg a hallegyekkel nincs esélyünk pért fogni. Másrészről a Küküllő viszonylag gyors folyású, ami kifejezetten alkalmassá teszi a nimfázásra.

Mindig a nagyobb példányokat keresem

No, de miben is rejlik a nimfák sikere. A vízben renget rovarlárva található, amelyek többnyire fenékhez kötött életmódot folytatnak. A kövekre, gyökerekre tapadva, ezek közt bujkálva élik az életüket, mindaddig, míg ki nem fejlődnek, és ki nem repülnek. A különféle lárva állapotú rovarok mellett még apró piócák, bolharákok is bőségesen lakják a folyót. A halaknak kézenfekvő, hogy ezekből fogyasszanak, ugyanis rengeteg van belőlük, így nem kell az energiájukat arra pazarolják, hogy a felszínre úszkáljanak minden egyes falatért. Elég csak figyelniük, hogy az áramlatok mikor sodornak feléjük egy-egy lárvát, amit elkaphatnak, illetve a köveken, ágakon, homokon mászkáló kérészlárvákat, tegzeseket, a pattogva úszkáló bolharákokat is felszedegetik, és ezt tudjuk kihasználni a nimfázás során. Ezekhez az élőlényekhez hasonló legyekkel ingerelhetjük őket kapásra. Ebből kiindulva mondhatnánk, hogy a természetes utánzatok igen fogósak, ami részben igaz is, azonban vannak alkalmak, mikor a természetellenesen rikító színekre vadul támadnak, míg a realisztikus legyek nem érdeklik őket. Ezért nem lehet kijelenteni, hogy ez meg ez a nimfa modell a nyerő csak. Olykor napok alatt is változik a halak kedve. Míg az egyik nap egy bizonyos típus volt a nyerő, addig pár nappal később már az is lehet, hogy csak elvétve fogunk vele, ezért nem árt, ha többféle légy is van nálunk, és nem unjuk cserélgetni őket.

Ilyen rovarok, lárvák élnek a vízben

Akad miből válogatni bőségesen

A színekre is érdemes egy pillantást vetni

A naturalisztikus légyre éhezett meg ez a pisztráng,…

…akárcsak ez a példány

Ő viszont az élénk színt részesítette előnyben

Egy kis narancsszín a légyben olykor eredményes lehet

Ő sem ragaszkodott a valósághoz

Mivel ezek a táplálékok a fenéken, vagy annak közelében lelhetőek fel tömegesen, a halak is itt tartózkodnak, nem mellesleg itt is érzik magukat nagyobb biztonságban, ezért nem árt, ha a csalinkat is itt kínáljuk fel. Ennek értelmében viszonylag súlyos legyekre van szükség, amelyek a nagyobb áramlatokban is a megfelelő mélységig süllyednek. Ezeket a legyeket már úgy kell elkészíteni, hogy súlyosak legyenek, ezeket tungszten fejekkel, vagy ólomhuzalokkal nehezíthetjük. A légykötésekre nem akarok kitérni, ugyanis vannak ilyen témájú írások ITT, és videók ITT.
Ha két legyet használunk, – ezt a törvény is megengedi még – akkor jobban le tudjuk süllyeszteni a csalijainkat. A két legyet úgy köthetjük fel, hogy az alsó légy fölé mintegy 50-60 centivel egy oldalelőkén, ami nagyjából 15-20 centi felkötünk még egy legyet. Itt felvetődik a kérdés, hogy a két legyet hogyan lehet eldobni a zsinórral? Nem kell legyező zsinórt használni. Ha mégis használunk, akkor legyes zsinórhoz kötünk másfél méter monofil damilt, ami 0,18 – 0,16 –os is lehet, és ehhez kötjük azokat az előkéket, amelyekre a legyek kerülnek. Ezek az ízlésünknek megfelelően lehetnek 0,16 – 0,14, vagy akár ennél vékonyabbak is. Az így felszerelt legyes felszereléssel többnyire spicc alatt horgászunk, vagy egészen közel a spicchez, így nem kell dobni. A legyes zsinór helyett én speciális nimfás zsinórt használok, ami 9 méter hosszú, vagy megteszi egy ugyanilyen hosszú 0,20 – 0,18-as monofil is, ami lehetőleg UV sárga, így jobban látszik. Ehhez kell hozzákötni a másfél méter áttetsző monofilt, és a tulajdonképpeni előkéket. Azért jobb ez a damilos, nimfás zsinóros megoldás, mert vékonyabbak, mint a legyes zsinór, ezért jobban érződik a kapás is rajtuk. Igen, a zsinóron érezzük és látjuk a kapást, valamint a boton is érezhetőek a koppintások. Ezzel a szereléssel sem kell nagyokat dobjunk, amennyit a legyek súlya megenged bőven elegendő, de a spicc alatt is bátran eregethetjük a csalinkat. Mivel tulajdonképpen a bot spiccéről horgászunk, ezért eredményesebben használhatóak a 9, 10, 11 lábas legyező botok. A Küküllőn többnyire elegendő a 9 – 10 lábnyi hossz, azaz 2,70 – 3 méteres bot. Nem kell attól tartani, hogy a halak eliszkolnak, ha kellően csendben közel megyünk hozzuk. A pisztrángok, pérek, de még a domolykók is megfoghatóak ezzel a módszerrel.

Egy nimfás pér

Pér utánpótlás. Nagyon örömteli, hogy van fiatal generáció

A domolykók is rámozdulnak a jól vezetett nimfára

Egy szebb nimfás pisztráng

Ha kellő mennyiségű gyakorlatot gyűjtünk össze, amit ugye csak úgy tehetünk meg, ha horgászunk, akkor igazán szép példányokat is elkaphatunk a nimfáinkkal. És, hogy mennyire eredményes, azt mi sem bizonyítja jobban, minthogy a paduc, de még a márna is megfogható nimfákkal, de erről már ITT írtam. Egy dolgot azonban ne feledjünk, ne éljünk vissza a módszer sikerességével, az adott vízre vonatkozó szabályokat tartsuk be, és lehetőleg minden halat engedjünk szabadon. Az élmény legyen számunkra fontos, ne a halfogyasztás.

Egy igen szép nimfás pisztráng az idei szezonból

Hadd éljen tovább

Fotók és szöveg: -Gothárd Ferenc Alpár-

Vissza

Hozzászólás - csak regisztrált felhasználóknak

Regisztráljon vagy jelentkezzen be.

#22014.09.26 14:40
erdelyimaci
Egyebkent kifejezetten orulnek ha a kezetekre kerulne a Feketeugy mivel nagy szuksege lenne a gondozasotokra es a telepitesre
#12014.09.26 13:18
Nagyon szepen van osszefoglalva a nimfazas lenyege...en is a nimfazasra hajlok sot mondthatni h nem is vagyok szaraz legyezo horgasz mivel egesz eletemben nimfaztam...sajnos itt a Feketeugy felso szakaszan nincsen telepites igy nagyon nehezen regeneralodik az allomany es sok az orvahalasz is....perek nincsenek es csak a sebes pisztrang maradt meg...de egeszen szep helyen van es mivel nagyon zart agakkal bokrokkal tele van a patak meder a horgaszas igazi kihivas a szaraz legyezes itt szamba sem johet

Nyelv

• HU
  • RO

Horgászat

Horgászat a Duna-deltában

Partnereink

Erdélyi Nimród Erdélyi Horgász Energofish Zetavárpanzió Vadászaterdélyben Central and Eastern European Fly Fishing